Hoe gezond is sushi eigenlijk?

Hoe gezond is sushi eigenlijk?
maandag 4 februari 2019

Geregeld komt de vraag, is sushi gezond? Over het algemeen heeft sushi een zeer goede reputatie. Het is laag in calorieën, laag in vet en bevat veel voedingsstoffen. Alleen in sommige gevallen (en dan hebben we het over de gefrituurde en met mayo geserveerde sushi) is de sushi minder gezond dan de traditionele varianten. Wil je weten waar je op moet letten bij het bestellen van sushi? Lees dan snel verder want in dit artikel gaan we hier wat dieper op in.

Wat maakt sushi zo gezond.

De ingrediënten van sushi; rijst, vis, groenten en zeewier, zijn allemaal gezonde voedingsmiddelen. De rijst levert koolhydraten die je lichaam nodig heeft als energiebron, de vis levert eiwitten en gezonde vetten en de verschillende soorten groenten zorgen voor de benodigde vitaminen en mineralen. Daarnaast is het gewoon ontzettend lekker!

Hieronder nog een aantal ingrediënten die de sushi gezond maken.

Zeewier

Zeewier is rijk aan jodium, ijzer, kalk, vitamines (bijvoorbeeld vitamine B12) en mineralen. Recent onderzoek heeft aangetoond dat zeewier bioactieve bestanddelen bevat die je cholesterol & bloeddruk zouden verlagen en een gezonde spijsvertering bevorderen.

Gember

Bij sushi wordt altijd gember geserveerd. Dan wordt het ook wel gari genoemd. Gember is bedoeld om je smaak te neutraliseren voordat de volgende sushi eet. In gember vind je allerlei vitamines: C, B1, B2 en B6. En qua mineralen vind je in gember onder andere natrium, calcium, kalium, ijzer, magnesium, zink en fosfor.

Wasabi

Wasabi is rijk aan vitamine B6, vitamine C en foliumzuur. Verder bevat het veel mineralen, zoals zink, ijzer, kalium, fosfor, mangaan, calcium en koper. Vroeger gebruikte men wasabi zelfs voor zijn geneeskrachtige werking.

Tips voor gezonde sushimaaltijd:

  • Kies voor de simpelere sushi varianten. De sushi’s met enkel rauwe vis, groenten en rijst zijn het gezondst. 
  • Varieer met de soorten sushi: kies bijvoorbeeld ook sashimi. Dan eet je alleen de gezonde vis en minder rijst.
  • Gebruik minder zoute sojasaus.
  • Om te zorgen dat je genoeg groeten eet, kan je een portie edamame bonen, zeewiersalade of gegrilde groenten bestellen.
  • Verwissel de pikante mayonaise voor een extra portie gember als je het graag gezond wilt houden.

Heb jij nog een leuke tip? Laat dan zeker een bericht achter. Trek gekregen in sushi? Dat kunnen we ons héél goed voorstellen. Bestel dan snel I LOVE SUSHI

 



Terug